Thursday, May 9, 2024



بسیاری از تحلیلگران شرایط اقتصاد جهانی را به دلیل اوضاع نابسامان اقتصادی در ایالات متحده بسیار متزلزل توصیف می‌کنند. ادامه نبرد فرسایشی فدرال رزرو برای کاهش تورم با ابزار افزایش نرخ بهره، اقتصاد آمریکا را بیش از هر زمان دیگری به رکود نزدیک کرده است. ما قبلا در بخش اخبار والکس ضمن پرداختن به ابعاد مختلف برنامه‌های پولی بانک مرکزی آمریکا به تبعات منفی ادامه سیاست‌های انقباضی نیز اشاره کردیم و در این مطلب برای درک بهتر تهدیدات اقتصادی پیش‌رو، دیدگاه دو کارشناس و فعال بازارهای مالی را بررسی خواهیم کرد. 

به گزارش والکس و به نقل از dailyhodl و cryptoglobe، کیتلین لانگ (Caitlin Long) کارآفرین آمریکایی که سابقه‌ای طولانی در وال استریت دارد و در صنعت بلاک چین نیز بسیار فعال بوده، نسبت به افزایش بیشتر نرخ بهره هشدار می‌دهد و می‌گوید که رکود از قبل در ایالات متحده اتفاق افتاده است. او توضیح می‌دهد که جنگ طولانی فدرال رزرو با تورم هنوز پایان نیافته است و بانک مرکزی آمریکا با افزایش مجدد نرخ بهره، مردم و فعالان بازار را شگفت‌زده خواهد کرد! 

کیتلین لانگ گفت: 
من فکر می‌کنم که فدرال رزرو مردم را متعجب خواهد کرد که برای کنترل تورم حاضر است همچنان به افزایش نرخ بهره ادامه دهد.

لانگ در توضیح دیدگاه خود می‌گوید که ظاهرا اعمال سیاست‌های انقباضی تاثیر خود را از دست داده است چرا که تورم مجدد در حال افزایش است. در واقع لانگ به این چرخه معیوب کنترل تورم به وسیله افزایش نرخ بهره اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد که پیش‌بینی تحلیلگران مبنی بر افزایش مجدد تورم در کوتاه مدت اتفاق افتاده است و داده‌های آماری و اطلاعات بسیار جالبی وجود دارد که زیربنای آن چه در حال وقوع است را به ما نشان می‌دهد و تایید می‌کند که تورم بار دیگر صورت زشت خود را نمایان کرده است. 

به گفته لانگ، شرکت‌های بزرگ از این شرایط به وجود آمده به نفع خود استفاده می‌کنند. آن‌هایی که وام ۲ درصدی گرفته‌اند فقط با نگه‌داشتن پول نقدشان یا سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه حدود ۵ تا ۵.۲۵ درصد سود دریافت می‌کنند! این تجربه‌ای است که لانگ از کار کردن با خزانه‌داران شرکت‌های فعال در وال استریت به دست آورده است.

    <div class="box info  alignright" style="width:100٪">
        <div class="box-inner-block">
            <span class="fa tie-shortcode-boxicon"></span><strong>بیشتر بخوانید: بزرگ‌ترین تهدید برای اقتصاد جهانی از دید جی‌پی مورگان چیست </strong>
        </div>
    </div>

بنابراین اوضاع فعلی نه تنها شرکت‌های بزرگ را به دردسر نمی‌اندازد بلکه یک فرصت ثروتمندتر شدن پیش‌روی آن‌ها قرار می‌دهد و این در حالی است که سایر بخش‌های اقتصادی ایالات متحده از جمله بخش مهم تولید در حال حاضر در بحبوحه رکود هستند و مردم از وضعیت اقتصادی راضی نیستند. لانگ با استفاده از این عبارت معروف که ثروتمندان دارایی و فقرا بدهی می‌سازند تلاش کرد دیدگاه خود را بهتر توضیح دهد. او می‌گوید که ثروتمندان ثروتمندتر می‌شوند زیرا آن‌ها کسانی هستند که صاحب این اسکناس‌ها خواهند بود و در حال حاضر حدود ۵.۲۵ درصد بدون ریسک سود می‌کنند و مسبب چنین وضعیتی فدرال رزرو است که بدون توجه به سایر شاخص‌های اقتصادی فقط بر ادامه افزایش نرخ بهره پافشاری می‌کند. کیتلین لانگ می‌گوید که رکود در بخش‌های خاصی از جمله بازار کار اتفاق می‌افتد اما بسیار نامتعادل خواهد بود.

news-warns-of-more-rate-hikes-us

در ادامه موج هشدارها نسبت به تهدیدات اقتصادی بالقوه که فعالان بازار به آن‌ها اشاره می‌کنند، پیتر شیف (Peter Schiff) نویسنده، سرمایه‌گذار، صاحب‌نظر امور مالی و مدیر اجرایی یورو پسیفیک کپیتال (Euro Pacific Capital) نیز از احتمال بزرگترین سقوط بازار اوراق قرضه در تاریخ ایالات متحده خبر داده است. 

هشدار شیف وحشتناک است و بخش‌های مختلف اقتصاد را در بر می‌گیرد. به عقیده او مراحل اولیه بزرگترین سقوط بازار اوراق قرضه در تاریخ آمریکا در حال وقوع است. او توضیح می‌دهد که هر نهادی از دولت‌ها و شرکت‌ها گرفته تا مالکان و خانواده‌ها که برای ثبات مالی خود به بدهی‌های کم‌هزینه وابسته بوده‌اند با عواقب شدیدی مواجه خواهند شد. به گفته شیف، با سقوط بازار اوراق قرضه، این نهادها در معرض خطر نابودی مالی قرار خواهند گرفت. 

علاوه بر این، شیف معتقد است که هرگونه تلاش فدرال رزرو برای مداخله در این وضعیت می‌تواند اوضاع را بدتر کند. او این‌طور استدلال می‌کند که اگر فدرال رزرو برای نجات این نهادهای در معرض نابودی وارد عمل شود، می‌تواند ناخواسته با ایجاد یک موج تورمی دیگر، تیر خلاص را به قلب آن‌ها شلیک کند. تورم قدرت پول را کاهش می‌دهد و این مساله پرداخت بدهی و تعهدات مالی را سخت‌تر می‌کند. 

پیتر شیف در توییتر خود نوشت:
همانطور که من هشدار دادم، ما هنوز در اوایل بزرگترین سقوط بازار اوراق قرضه در تاریخ ایالات متحده هستیم. هر دولت، شرکت، صاحبخانه و خانواده‌ای که برای بقای خود به بدهی ارزان متکی بود می‌میرد. وقتی فدرال رزرو تلاش کند جان آنها را نجات دهد، آنها را با تورم خواهد کشت.

شیف افزایش ناپایدار نرخ بهره را به عنوان یک عامل اصلی که اقتصاد را به سمت یک فروپاشی اجتناب ناپذیر سوق می دهد برجسته کرده است. هشدار او در بحبوحه افزایش بدهی ملی است که حالا از ۳۳ تریلیون دلار نیز عبور کرده است. در چنین شرایطی اقتصاد آمریکا و در پی آن اقتصاد جهانی حتی در برابر افزایش جزئی نرخ بهره نیز بسیار آسیب‌پذیر خواهد بود. 

شیف ادعا می‌کند که موضوع رکود و سقوط بازارهای مالی فقط بحث زمان است وگرنه این اتفاق قطعی خواهد بود. او اظهار داشت که اگرچه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ممکن است بتواند با اشاره به کاهش نرخ بهره در آینده بحران را به تعویق بیاندازد اما چنین اقداماتی صرفا به عنوان یک مهلت موقت عمل می‌کند. شیف در واقع شرایط اقتصادی کنونی را با قرار گرفتن در لبه یک صخره مقایسه کرده است که سقوط از قطعی خواهد بود. 

به گفته شیف، یکی از محرک‌های اصلی برای این بحران در آینده، افزایش مجدد نرخ‌ بهره خواهد بود که با تزلزل بازار اوراق قرضه تشدید می‌شود. او خاطرنشان کرد که بازدهی اوراق قرضه به بالاترین سطح خود از قبل از بحران مالی سال ۲۰۰۸ افزایش یافته و بازدهی اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری نزدیک به ۵ درصد است. این امر در کنار افزایش ۱۰ برابری بدهی ملی از ۳.۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۰۱ و ادامه روند افزایش تصاعدی آن، بسیار نگران کننده خواهد بود. 

شیف همچنین رسانه‌ها را به دست کم گرفتن شدت وخامت اوضاع اقتصادی متهم کرد. او گفت که کل نظام اقتصادی، از جمله ساختارهای دولتی، بر بستر ناپایدار نرخ بهره پایین بنا شده است که حالا دیگر خبری از آن نیست. او خاطرنشان کرد که نه تنها بازده اوراق، بلکه بازده انواع نرخ‌های بهره در حال افزایش هستند. نرخ وام مسکن به ۸ درصد نزدیک می‌شود و میانگین نرخ بهره کارت اعتباری حدودا ۲۱ درصد است. شیف هشدار داد که اقتصادی که بر پایه استقراض آسان بنا شده، پس از کاهش منابع مالی فرو می‌ریزد. در لینکی که در ادامه مطلب آمده است ما به انواع بدهی آمریکا و اهمیت آن پرداخته‌ایم. 

    <div class="box info  alignright" style="width:100%">
        <div class="box-inner-block">
            <span class="fa tie-shortcode-boxicon"></span> <strong>بیشتر بخوانید: بررسی انواع بدهی‌های آمریکا که می‌تواند اقتصاد و صنعت کریپتو را به چالش بکشد</strong> 
        </div>
    </div>

این هشدارهای اقتصادی برپایه داده‌های آماری هستند و کنار هم قرار دادن مجموعه این اظهارنظرها به ما کمک می‌کند که درک بهتری از شرایط اقتصادی داشته باشیم و با نگاهی عمیق‌تر و جامع‌تر سرمایه‌گذاری کنیم. 

نوشته جدی‌ترین تهدیدات پیش‌روی اقتصاد آمریکا از دید کارشناسان چیست؟ اولین بار در والکس. پدیدار شد.


#جدیترین #تهدیدات #پیشروی #اقتصاد #آمریکا #از #دید #کارشناسان #چیست

Banner Content
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Related Article

0 Comments

Leave a Reply