Thursday, May 16, 2024


زمان مطالعه: 2 دقیقهطبق آخرین گزارش‌ها، بیش از ۲۱ میلیون دلار در قالب ارز دیجیتال سولانا (SOL) در پروتکل استیکینگ لیدو (Lido) به دام افتاده و قفل شده است. این وضعیت، خطرات بالقوه موجود در سیستم‌های دیفای (DeFi) را به خوبی نشان می‌دهد.

لیدو، یکی از پروژه‌های پیشرو در بخش دیفای، به کاربران این امکان را می‌دهد تا دارایی‌های دیجیتال خود را استیک کرده و در ازای آن، توکن‌های جایگزین و موقتی را دریافت نمایند. این توکن‌های جایگزین را می‌توان در پلتفرم‌های دیفای مختلف استفاده کرد.
در حالی که اکوسیستم لیدو بیش از ۳۱ میلیارد دلار دارایی قفل‌شده (TVL) دارد، بخش خدمات مربوط به سولانا آن از رقبایی مانند مرینید (Marinade) و جیتو (Jito) عقب مانده است.

RamzarzRamzarzبا ۱۰ هزار تومان ترید رو شروع کن!
تو ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو ترید کنی!




شروع


در همین راستا، لیدو در اکتبر گذشته اعلام کرد که سرویس سولانا خود را متوقف کرده است. این موضوع منجر به حذف رابط کاربری تبادل stSOL (توکن سولانای استیک‌شده) و SOL شد.
لیدو به طور رسمی در ۴ فوریه پشتیبانی خود را متوقف کرد، اما طبق داده‌های پلتفرم سول‌اسکن (Solscan)، تعداد ۱۱۲,۹۲۳.۲۹ توکن SOL که به ۳۱,۵۸۵ کاربر تعلق دارد، همچنان در پروتکل قفل مانده است. طبق قیمت فعلی بازار، ارزش سولانای قفل‌شده بیش از ۲۱ میلیون دلار برآورد می‌شود.
لیدو اقدام خود را این چنین توجیه کرد:

در حالی که این تصمیم با توجه به روابط قوی متعدد در سراسر اکوسیستم سولانا دشوار بود، اما برای ادامه موفقیت اکوسیستم لیدو یک ضرورت تلقی می‌شد.

نکته‌ای که به مشکلات کاربران افزوده‌ است، وجود یک اشکال در قراردادهای هوشمند لیدو است که مانع از برداشت دارایی‌های استیک‌شده توسط کاربران می‌شود.
وجود این باگ، همراه با عدم وجود یک رابط کاربرپسند، سرمایه‌گذاران را مجبور به تعامل مستقیم با کد قرارداد کرده است. این موضوع، به خصوص برای کسانی که دانش فنی محدودی دارند، چالش‌های زیادی ایجاد می‌کند.
کاربرانی که توکن‌های سولانا خود را در لیدو استیک کرده‌اند، به شدت از رویکرد این پلتفرم انتقاد کرده‌اند.
یکی از این کاربران طی توییتی در X نوشت:

می‌دانم که پشتیبانی از stSOL پایان یافته است، اما فکر نمی‌کنم این روش درستی برای رفتار با کاربران باشد.

علی‌رغم حذف پشتیبانی لیدو از سولانا، حضور آن در سایر پروتکل‌های دیفای همچنان به قوت خود باقی است. پلتفرم هایی مانند مرینید و جیتو همچنان مقدار زیادی دارایی قفل شده در قالب سولانا در اختیار دارند.
طبق گزارش‌ها، نفوذ سولانا در بخش دیفای افزایش یافته و اکنون در رده‌بندی از لحاظ TVL، جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است. گفتنی است، TVL سولانا طی ماه گذشته، افزایشی ۶۱ درصدی داشته است.


#دهها #میلیون #دلار #سولانا #در #شبکه #لیدو #قفل #شده #تکلیف #سرمایه #کاربران #چه #میشود

Banner Content
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Related Article

0 Comments

Leave a Reply