Sunday, May 12, 2024


براساس اعلام مرکز اطلاعات مالی کشور، کارت به کارت با مبلغی بیش از ۱ میلیارد تومان و همچنین دریافت بیش از ۲۰۰ تراکنش در ماه برای اشخاص حقیقی در تمامی کارت‌های بانکی متصل به کد ملی ممنوع شده است. این خبر مهم می‌تواند نوع نگاه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به ریال را تغییر دهد. با توجه به محدودیت‌های جدید در مبلغ و تعداد کارت به کارت، آیا استفاده مردم از رمزارزها در تراکنش‌های روزانه افزایش می‌یابد؟ 

به گزارش والکس و نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، پیش از این سقف کارت به کارت به صورت روزانه نه برای کد ملی اشخاص، بلکه برای هر کارت به صورت جداگانه تعیین شده بود و در اغلب بانک‌ها این میزان ۵ و یا ۱۰ میلیون تومان بود. به این معنا که اگر فردی ۳ کارت بانکی متفاوت داشت، می‌توانست از هر کارت مبلغی را منتقل کند تا در نهایت سقف کارت به کارت روزانه خود را افزایش دهد اما حالا کد ملی ملاک سقف تراکنش‌های ماهانه خواهد بود. با این حساب، هر فردی که تراکنش‌های بالای یک میلیارد تومان و یا بیش از ۲۰۰ تراکنش در ماه داشته باشد، حساب بانکی او تجاری محسوب می‌شود. 

رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد تغییر در سقف تراکنش‌ها را روشی جدید برای مبارزه با فرارهای مالیاتی و پولشویی دانست و گفت که افراد باید برای تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنند. وی در ادامه توضیح داد که با رصدهای انجام شده و با توجه به اختیارات مرکز اطلاعات مالی، این محدودیت برای مبارزه با فرارهای مالیاتی به بانک مرکزی ابلاغ شده است و از این پس ارائه خدمات کارت به کارت بیش از مبلغ و تعداد تعیین شده در ماه ممنوع خواهد بود و این عملیات‌های بانکی به‌عنوان تعاملات کاری پرخطر تشخیص داده می‌شوند. 

در واقع این اقدام مرکز اطلاعات مالی برای کمک به سازمان امورمالیاتی کشور است. با اصلاحات اخیر، افراد بیشتری باید برای تشکیل پرونده به سازمان امورمالیاتی مراجعه کنند چرا که حساب‌های غیر تجاری که از آن‌ها استفاده تجاری می‌شود، شناسایی خواهند شد. 

استفاده از رمزارزها جایگزین تراکنش کارت به کارت می‌شود؟

هر چند که اقدام در جهت مبارزه با پولشویی و فرارهای مالیاتی ضروری است اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که محدود کردن تعداد تراکنش‌های ماهانه، به تدریج استفاده از ریال را کاهش می‌دهد و این فشار مضاعفی بر پول ملی وارد می‌کند. 

می‌دانیم که افت ارزش ریال در سال‌های اخیر، رفتار اقتصادی مردم را تغییر داده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با اعمال محدودیت‌های جدید بر مبلغ و تعداد کارت به کارت، فعالان اقتصادی به استفاده از ابزارهای پرداخت موازی مانند رمزارزها تمایل بیشتری پیدا می‌کنند و احتمالا عدم استفاده از ریال در تراکنش‌های روزانه افزایش خواهد یافت. 

گزارش‌ها نشان می‌دهد که هم‌اکنون در برخی از شرکت‌های داخلی حقوق کارکنان به‌صورت دلاری و یا با تتر پرداخت می‌شود و علاوه بر این، فروشگاه‌هایی نیز وجود دارند که از مدت‌ها قبل پرداخت با بیت کوین یا سایر رمزارزها را آغاز کرده‌اند. بنابراین، محدودیت‌های جدید می‌تواند مهاجرت از ریال به تتر را افزایش دهد.


#مبلغ #تعداد #تراکنش #کارت #به #کارت #محدود #شد #استفاده #از #رمزارزها #افزایش #مییابد

Banner Content
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Related Article

0 Comments

Leave a Reply