Saturday, May 18, 2024


بلاکچین زتاچین که بر ادغام بلاک چین‌ها و به‌خصوص بیت کوین با دیگر شبکه‌ها متمرکز است، طی روزهای آینده شبکه اصلی خود را راه‌اندازی می‌کند.

به گزارش والکس و به نقل از Theblock؛ قرار است تا روزهای آینده، شبکه اصلی زتاچین شروع به کار کند. این شبکه یکی از جدیدترین و بزرگترین پروژه‌های بین زنجیره‌ای است. پس از راه‌اندازی شبکه اصلی قرار است ZetaChain با بسیاری از بلاک چین‌ها از بیت کوین و اتریوم گرفته تا کازموس ادغام شود. این شبکه، امکان ساخت اپلیکیشن‌هایی را فراهم می‌کند که می‌توانند از توکن بومی زنجیره‌های ادغام‌شده استفاده کنند. به عبارت دیگر، تجمیع این ارزها در یک بستر واحد میسر خواهد شد.

لازم به ذکر است که چنین پروژه‌هایی همواره با ریسک‌هایی همراه بوده‌اند. به‌عنوان مثال باید به پروژه‌ای مشابه با نام ThorChain اشاره کنیم که از یک فناوری مشابه با Zetachain بهره می‌برد. این شبکه که امکان سواپ بین زنجیره‌های مختلف را فراهم می‌کند در سال ۲۰۲۱ بارها هدف حمله هکرها قرار گرفت. پس از آن، بسیاری از کاربران در مورد این پروژه‌ها ابراز نگرانی کردند. برخی کارشناسان نیز آنها را در حال حاضر بیش از اندازه بلندپروازانه می‌دانند.

توسعه آهسته و پیوسته زتاچین

آنکور ناندوانی (Ankur Nandwani) توسعه‌دهنده اصلی زتاچین به تازگی اظهار داشته که ساخت یک اپلیکیشن بین زنجیره‌ای (Cross Chain) با امکان عملکرد روی چند زنجیره، بسیار پیچیده‌تر از ساخت یک اپلیکیشن برای عملکرد تنها روی یک زنجیره است. او دلیل این موضوع را زمان نهایی‌سازی تراکنش‌ها و سطوح امنیتی منحصربه‌فرد برای هر شبکه می‌داند.

ناندوانی در پاسخ به نگرانی‌های مطرح شده در‌این‌باره گفته که به دلیل همه این پیچیدگی‌ها، Zetachain قصد دارد با سرعتی آرام، توسعه خود را پیش ببرد. او ادامه داد که این پروژه، ارزش کل قفل‌شده یا TVL هر قرارداد هوشمند را محدود کرده و در عوض آن را به‌صورت پلکانی و در طول زمان افزایش می‌دهد.

ناندوانی برای جامعه کریپتو فردی شناخته شده است. او سابقه کار در شرکت کوین بیس به‌عنوان مدیر محصول و کار به‌عنوان مشاور در شرکت توسعه‌دهنده مرورگر Brave را در کارنامه دارد. وی همچنین در طول ده سال فعالیتش در صنعت کریپتو در راه‌اندازی پروژه‌های مهمی مانند Brave Attention Token نیز مشارکت داشته است.

ناندوانی در ماه جولای ۲۰۲۱، پروژه زتاچین را کلید زد. طی ۲۰ ماه گذشته نیز شبکه آزمایشی این پروژه به‌منظور زمینه‌سازی برای فعالیت شبکه اصلی، فعالیت می‌کرد. وی افزود، یکی از چالش‌های اصلی‌اش در طول این مدت، فاینالیتی تایم بلاک چین‌های مختلف بوده است. همان‌طورکه می‌دانید، Finality Time‌ به زمانی گفته می‌شود که طی آن، یک تراکنش به‌طور کامل در شبکه تایید می‌شود. این موضوع به تعداد بلاک‌های مورد نیاز جهت تایید تراکنش که توسط هر بلاک چین تعیین می‌شود، بستگی مستقیم دارد. اعتبارسنج‌های Zetachain نیز برای عملکرد درست این بلاک چین باید برای همه شبکه‌های ادغام‌شده در آن، لایت نود یا فول نود راه‌اندازی کنند.

کاربردهای بیشتر برای بیت کوین؛ هدف مهم ZetaChain

راه‌اندازی شبکه‌ای که بتواند بلاک چین‌های مختلف را به یکدیگر مرتبط و آنها با هم ادغام کند، پرچالش است. بااین‌حال، زتاچین راه را برای توسعه پروژه‌های خلاقانه و انقلابی هموار می‌کند. یک نمونه از آنها می‌تواند راه‌اندازی انواع استیبل کوین با پشتوانه بیت کوین باشد. به عقیده ناندوانی موفقیت این پروژه به معنی پیدایش موارد کاربرد بیشتر برای بیت کوین و فراتر رفتن آن از یک دارایی ذخیره ارزش خواهد بود.

نمونه‌هایی از مصارف دیگر بیت کوین استفاده از آن به‌عنوان وثیقه در صرافی‌های غیرمتمرکز و یا ترکیب آن در استخرهای تامین نقدینگی هستند. برای مثال صرافی غیرمتمرکز GMX و پلتفرم دیفای Curve با کمک Zetachain بستر چنین کاربردهایی را می‌توانند فراهم کنند؛ شایان ذکر است این پلتفرم‌ها چنین همکاری‌هایی را آغاز کرده‌اند. همچنین، زتاچین قبلا از برنامه‌هایش برای ادغام با کیف پول OKX‌ گفته بود. طی این ادغام، امکان استفاده از بیت کوین در برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (dApp)‌ فراهم می‌شود. همکاری مشابهی نیز از سوی این بلاکچین با صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ برای ورود بیت کوین به این صرافی در دست اقدام است.

مزیت دیگر Zetachain این است که توسعه‌دهنده‌ها دیگر به یک زنجیره محدود نخواهند بود. آنها در این صورت می‌توانند بدون نیاز به استقرار جداگانه قراردادهای هوشمند روی هر زنجیره، همگی آنها را در یک قرارداد با قابلیت عملکرد هم‌زمان روی بلاک چین‌های مختلف، تجمیع کنند.

زتاچین در یک دور جذب سرمایه در آگوست ۲۰۲۳ موفق به جمع‌آوری ۲۷ میلیون دلار شد. شرکت‌های مهمی مانند Blockchain.com، Human Capital، VY Capital، Sky Capital و Jane Street Capital ازجمله سرمایه‌گذاران این پروژه هستند.


#شبکه #اصلی #زتاچین #در #روزهای #آینده #راهاندازی #میشود

Banner Content
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Related Article

0 Comments

Leave a Reply