Wednesday, May 15, 2024


در سال ۲۰۲۳، بسیاری از فعالان دنیای کریپتو پیگیر دادگاه سم بنکمن فرید (Sam Bankman-Fried) و سرنوشت او بودند. در سال جدید میلادی، روند دادرسی برخی پرونده‌ها ادامه خواهد داشت و ممکن است چهره‌های شناخته شده دیگری مانند چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) مدیرعامل سابق صرافی بایننس نیز راهی زندان شوند. 

به گزارش والکس و به نقل از cointelegraph، برخی از افرادی که پیش‌تر یک مهره کلیدی و تاثیرگذار در صنعت کریپتو بودند، اکنون با اتهامات قضایی مختلفی مواجه هستند. اگرچه هیچکس نمی‌تواند مطمئن باشد که دادگاه این چهره‌های معروف و شناخته شده در نهایت چه رای‌هایی را صادر خواهند کرد، اما پیش بینی می‌شود که برخی از افراد به حبس‌های طولانی مدت محکوم شوند. 

سم بنکمن فرید مدیر عامل سابق صرافی FTX 

سم بنکمن فرید که با مخفف SBF نیز شناخته می‌شود، بعد از سقوط و ورشکستگی صرافی FTX از مدیرعاملی این شرکت کنار رفت. میلیاردر سابق که تنها ۳۱ سال سن دارد، اکنون در بازداشت به سر می‌برد و منتظر اعلام نظر نهایی دادگاه است. بنکمن فرید در زمان برگزاری دادگاه به تهدید و ارعاب شاهدان از جمله دوست و همکار خود متهم شد و قاضی تشخیص داد که رابطه او با دنیای آزاد باید کاملا قطع شود. 

بعد از برگزاری چندین جلسه دادگاه، SBF به هفت مورد جنایت و کارهای غیرقانونی متهم شد. او که روزگاری سودای ریاست جمهوری را در سر داشت و به احزاب سیاسی کمک مالی می‌کرد، حالا باید منتظر رای دادگاه در حوالی مارس ۲۰۲۴ (فروردین ۱۴۰۳) باشد.

مشخص نیست که قاضی در ماه مارس چه حکمی را برای سم بنکمن فراید در نظر خواهد گرفت یا اینکه آیا دادستان‌ها قصد دارند بسته به نتیجه، دادگاه دوم را برای پنج فقره جنایت دیگر ادامه دهند یا خیر؛ اما با این حال، بسیاری از کارشناسان معتقدند که مدیر عامل سابق FTX به دلیل نقشش در کلاهبرداری و روش‌های تجاری غیرقانونی بین صرافی ارز دیجیتال و شرکت آلامدا احتمالا با حکم زندان طولانی مدت مواجه خواهد شد.

چانگ پنگ ژائو ژائو، مدیر عامل سابق صرافی بایننس

قطعا یکی از بمب‌های خبری در سال ۲۰۲۳، کنار رفتن CZ از مدیرعاملی بایننس بود. شخص او و صرافی تحت هدایتش در توافقی با دادگستری آمریکا به پرداخت جریمه نقدی سنگین ۴.۳ میلیارد دلاری رضایت دادند و ژائو نیز از مدیرعاملی و حتی هیئت مدیره بایننس کناره‌گیری کرد. 

چانگ پنگ ژائو که بنیان‌گذار بزرگترین صرافی کریپتویی جهان بود، ظاهرا به جرم خود در تجارت غیرقانونی اعتراف کرده است. مهم‌ترین اتهام بایننس پولشویی و عدم رعایت مقررات بانکی ایالات متحده است. رای دادگاه درباره CZ احتمالا در فوریه ۲۰۲۴ (اسفند ۱۴۰۲) صادر خواهد شد. او ممکن است به ۱۸ ماه حبس محکوم شود. 

در حال حاضر CZ با وثیقه ۱۷۵ میلیون دلاری آزاد است اما حق خروج از آمریکا را ندارد. وکلای ژائو درخواست کرده بودند که اجازه سفر به دبی، جایی که خانواده او در آن مستقر هستند صادر شود اما دادگاه اجازه این کار را نداد. آمریکا و امارات متحده عربی توافقی برای استرداد مجرمین ندارند و نمایندگان دادستانی نگران بودند که اگر CZ از کشور خارج شود، دیگر هرگز به آمریکا برنگردد. 

الکس ماشینسکی مدیر عامل سابق شرکت سلسیوس

الکس ماشینسکی (Alex Mashinsky) مدیر عامل سابق سلسیوس در ماه ژوئیه (تیر) به اتهام کلاهبرداری میلیاردی و فریب سرمایه‌گذاران دستگیر شد. دادگاهی در ایالات متحده با وثیقه ۴۰ میلیون دلار برای آزادی موقت او موافقت کرد اما همزمان دستور داد که تراکنش‌های مالی و سفر ماشینسکی باید محدود شود. 

محاکمه ماشینسکی که قرار است در سپتامبر ۲۰۲۴ (شهریور ۱۴۰۳) آغاز شود، یکی از معدود حضورهای عمومی مدیر عامل سابق از زمان اعلام ورشکستگی سلسیوس در ژوئیه ۲۰۲۲ (تیر ۱۴۰۱) خواهد بود. رونی کوهن-پاون (Roni Cohen-Pavon) مسئول ارشد درآمد سلسیوس، قبلا به چهار اتهام در سال ۲۰۱۸ اعتراف کرده است و حالا او ممکن است علیه مدیرعامل سابق در دادگاه شهادت دهد.

دو کوان بنیان‌گذار شبکه ترا

دو کوان (Do Kwon)  یکی از بنیان‌گذاران Terraform Labs و شبکه ترا، که محل اختفای او پس از فروپاشی پلتفرم Terra در سال ۲۰۲۲ تا حد زیادی ناشناخته بود، در ماه مارس هنگام فرار از مونته نگرو به دبی، دستگیر شد. این بازداشت در ابتدا ارتباطی با جرائم مالی او نداشت و در واقع دو کوان به دلیل استفاده از اسناد هویتی جعلی گرفتار شد.

حالا کلاهبردار ۳۱ ساله که روزگاری تاج بر سر داشت، ممکن است به آمریکا یا کره جنوبی فرستاده شود و در هر دو کشور، با حبس سنگین مواجه خواهد شد. هنوز چالش‌های زیادی برای استرداد او وجود دارد و فعلا این روند به سرانجام نرسیده است. با این حال، احتمالا در سال ۲۰۲۴ تکلیف این پرونده روشن می‌شود. 

cointelegraph.com


#کدام #چهرههای #کریپتویی #در #سال #جدید #ممکن #است #زندانی #شوند

Banner Content
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Related Article

0 Comments

Leave a Reply