Friday, May 17, 2024



جروم پاول (Jerome Powell) رئیس فدرال رزرو، گفت که تورم کاهش یافته و نرخ بهره فعلی به خوبی در قلمرو محدودکننده است. این اظهارات محتاطانه آقای پاول با تقویت احساست صعودی باعث رشد قیمت بیت کوین تا مرز ۳۹ هزار دلار شد.

به گزارش والکس و به نقل از cnn، با توجه به سخنرانی روز گذشته جروم پاول، اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که روند افزایش نرخ بهره متوقف شده است. آن‌ها امیدوارند که کاهش نرخ بهره در نیمه اول سال ۲۰۲۴ آغاز شود. به دنبال اظهارات پاول، بازار سهام نیز شاهد نوسانات صعودی بود. علاوه‌براین، قیمت طلا نیز در واکنشی فوری به ۲۰۷۲ دلار در هر انس رسید.

آقای پاول گفت که اگر چه خطرات بسیار کم شده و توازن تا حدودی برقرار شده است اما بانک مرکزی همچنان با دقت آمارها را زیر نظر دارد. او توضیح داد که فعلا اظهارنظر درباره کاهش سیاست‌های انقباضی بسیار زود است. این اظهارات جروم پاول در حالی انجام شده است که کمتر از دو هفته تا نشست سیاست‌گذاری آتی بانک مرکزی، در ۱۲ تا ۱۳ دسامبر (۲۱ و ۲۲ آذر) فاصله داریم.

انتظار می‌رود فدرال رزرو برای سومین جلسه متوالی نرخ بهره را در بالاترین حد در ۲۲ سال گذشته ثابت نگه دارد. در حالی که پاول و سایر مقامات می‌گویند که هنوز به کاهش نرخ بهره فکر نمی‌کنند، برخی از ناظران انتظار دارند که کاهش نرخ بهره در اواسط سال آینده آغاز شود. در هفت جلسه امسال تاکنون، فدرال رزرو چهار بار نرخ بهره را افزایش داده و سه بار آنها را ثابت نگه داشته است. نشست پیش‌رو در دسامبر (آذر) احتمالا این اختلاف را برای امسال مساوی خواهد کرد.

برای بازار راکد مسکن در ایالات متحده که با کاهش فروش و قیمت کم سابقه دست و پنجه نرم می‌کند، کاهش سیاست پولی نویدبخش کاهش نرخ وام مسکن است. فدرال رزرو مستقیما نرخ وام مسکن را تعیین نمی‌کند اما اقدامات آن بر نرخ وام تاثیر می‌گذارد. نرخ‌های وام مسکن، بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات متحده را دنبال می‌کنند. اوراق قرضه به سیاست‌های پولی بانک مرکزی وابسته است و در نهایت تصمیمات این بانک بر روی کل اقتصاد به طور مستقیم و غیرمستقیم تاثیر می‌گذارد. با کاهش بازدهی اوراق خزانه‌داری در هفته‌های اخیر، نرخ‌های وام مسکن نیز کاهش یافته است و کاهش نرخ‌ها در سال آینده به این امر کمک می‌کند.

    <div class="box info  " style="width:100٪">
        <div class="box-inner-block">
            <span class="fa tie-shortcode-boxicon"></span>بیشتر بخوانید: تقویم مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی آذر ماه؛ آخرین جلسه سال فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره 
        </div>
    </div>

با این حال، پاول و سایر مقامات فدرال رزرو ظاهرا در صورتی که تورم سرسخت‌تر از حد انتظار باشد، یک افزایش مجدد نرخ بهره را روی میز نگه می‌دارند. پس از انتشار آخرین شاخص تورم، فدرال رزرو قانع شد که افزایش قیمت‌ها در ماه اکتبر پس از افزایش در اوایل سال، کاهش یافته است. دلیل افزایش قیمت‌ها رشد سرسام‌آور هزینه‌های انرژی بود که اخیرا به میزان قابل توجهی کم شده است. 

وزارت بازرگانی دیروز گزارش داد که هزینه‌های مصرف کننده و تورم، هر دو در ماه اکتبر کاهش یافته است. هزینه‌های مصرف شخصی، که قیمت‌های نوسان مواد غذایی و انرژی را حذف می‌کند و معیار مورد علاقه فدرال رزرو برای تورم است، در ماه اکتبر نسبت به سال قبل ۳.۵ درصد افزایش یافته اما نسبت به رشد ۳.۷ درصدی ماه سپتامبر کاهش را نشان می‌دهد. 

در همین حال، شاخص کل قیمت‌ها در مدت مشابه ۳ درصد افزایش یافت که ضعیف‌ترین نرخ آن از مارس ۲۰۲۱ است. مخارج مصرف‌کننده که حدود دو سوم تولید اقتصادی را تشکیل می‌دهد، در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل ۰.۲ درصد افزایش یافت که نسبت به افزایش ۰.۷ درصدی سپتامبر کمتر است. در همین حال، فروش بلک فرایدی یا جمعه سیاه رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده است. اقتصاددانان براین باورند که ادامه سیاست‌های انقباضی، آن هم صرفا برای کاهش تورم، رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد. اما برای ده‌ها میلیون آمریکایی، آنچه در بازار مسکن می‌گذرد بسیار مهم‌تر است چرا که هزینه‌های مسکن بخش بزرگی از بودجه ماهانه مردم را تشکیل می‌دهد.

فردی مک (Freddie Mac) روز گذشته گزارش داد که وام مسکن ۳۰ ساله با نرخ ثابت در هفته منتهی به ۳۰ نوامبر به طور متوسط ​​به ۷.۲۲ درصد کاهش یافته است. این نسبت به ۷.۲۹ درصد در هفته قبل کمتر است. یک سال پیش، میانگین نرخ ثابت ۳۰ ساله ۶.۴۹ درصد بود. 

پاول در طول بحث خود بر استراتژی فعلی بانک مرکزی برای متعادل کردن ریسک رکود اقتصادی تاکید کرد. او گفت که هیچ تجربه‌ای در مورد سال سوم بهبودی یک بیماری همه‌گیر در آخرین باری که ما یک همه‌گیری داشتیم وجود نداشت. همه آمارها از این جهت منحصر به فرد هستند. سیاست پولی در سطحی محدودکننده است، به این معنی که تورم را به خوبی مهار می‌کند. نرخ تورم هنوز بسیار بالاتر از هدف ۲ درصدی است اما در مسیر درستی حرکت می‌کند. بنابراین فکر می‌کنیم کار درستی که اکنون باید انجام دهیم این است که با دقت حرکت کنیم.

پاول همچنین اعلام کرد که انتظارات عمومی از تورم سال آینده کاهشی است. اکنون اکثر نظرسنجی‌های (به جز دانشگاه میشیگان) نشان می‌دهند که آمریکایی‌ها همچنان معتقدند تورم در درازمدت کمتر می‌شود. آخرین نظرسنجی مصرف‌کنندگان دانشگاه میشیگان نشان داد که انتظارات تورمی بلندمدت در نوامبر به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۱ رسیده است. مقامات فدرال رزرو به طور گسترده اذعان کرده‌اند که شرایط اقتصادی زمینه را برای ادامه نزول تورم فراهم می‌کند. جان ویلیامز (John Williams) رئیس فدرال رزرو نیویورک، گفت که انتظار دارد تورم در سال آینده کمی بالاتر از ۲ درصد کاهش یابد. او به خبرنگاران گفت که ما به یک موضع محدودکننده رسیده‌ایم و همه چیز در مسیر درست پیش می‌رود. اکنون می‌توانیم ارزیابی کنیم که آیا نیاز به انجام کارهای بیشتری داریم یا خیر.

در حالی که برخی از مقامات فدرال رزرو ابراز خوش بینی کرده‌اند اما برخی دیگر قانع نشده‌اند که کار فدرال رزرو به خوبی انجام شده است. میشل بومن (Michelle Bowman) از اعضای فدرال رزرو گفت که ما باید نرخ بهره را بیشتر افزایش دهیم تا سیاست‌ها به اندازه کافی محدود شود و به موقع تورم را به هدف ۲ درصدی خود برسانیم.

با توجه به شرایط موجود، تقریبا می‌توان گفت که کار افرایش نرخ بهره تمام شده است. امسال نرخ بهره ثابت باقی خواهد ماند اما با شروع سال جدید میلادی باید منتظر کاهش نرخ بهره برای فرار از رکود اقتصادی باشیم. 

نوشته سخرانی جروم پاول بازار را تقویت کرد؛ نرخ بهره کاهش می‌یابد؟  اولین بار در والکس. پدیدار شد.


#سخرانی #جروم #پاول #بازار #را #تقویت #کرد #نرخ #بهره #کاهش #مییابد

Banner Content
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Related Article

0 Comments

Leave a Reply