Wednesday, May 15, 2024



سرمایه‌گذاران با دریافت سینگال‌هایی مبنی بر کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، به خرید طلا بیشتر از قبل تمایل پیدا کرده‌اند و همین مساله با تقویت فشار خرید، باعث افزایش قیمت این فلز گران‌بها شده است. اما آیا رشد قیمت طلا ادامه خواهد داشت؟

به گزارش والکس و به نقل از فایننشال تایمز، قیمت طلا با عبور از ۲۰۱۶ دلار در هر انس به بالاترین حد در شش ماه گذشته رسیده است و همچنان به مسیر صعودی خود ادامه می‌دهد. ظاهرا خریداران متقاعد شده‌اند که چرخه‌های متوالی افزایش نرخ بهره به پایان رسیده است و در ماه‌های آینده روند کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آغاز می‌شود. این مساله می‌تواند با کاهش ارزش دلار، سرمایه‌های خرد و کلان را به سمت طلا سرازیر کند. زمانی که نرخ بهره افزایش پیدا می‌کند، طلا جذابیت چندانی برای سرمایه‌گذاران ندارد اما کاهش نرخ بهره می‌توانند طلا را به اولویت سرمایه‌گذاری تبدیل کند.

رشد طلا با کاهش ارزش دلار تقویت شده که در برابر سبدی متشکل از شش ارز در ماه نوامبر (آبان) حدود ۳ درصد کاهش یافته است. به این معنا که خرید این فلز گران‌بها برای سرمایه‌گذارانی که دارای ارزهای دیگر هستند ارزان‌تر است. انتشار داده‌های اقتصادی قابل قبول در ایالات متحده، انتظارات مبنی بر عدم افزایش بیشتر نرخ بهره در سال جاری و کاهش در سال آینده را تقویت کرده است. بازده اوراق خزانه دو ساله از ۵.۲ درصد که بالاترین سطح از سال ۲۰۰۶ بود، در اواسط اکتبر (مهر) به ۴.۹۴ درصد کاهش یافته است. 

    <div class="box info  " style="width:100٪">
        <div class="box-inner-block">
            <span class="fa tie-shortcode-boxicon"></span>بیشتر بخوانید: بررسی وضعیت بیت کوین، شاخص قدرت دلار (DXY) و بازار سهام آمریکا 
        </div>
    </div>

آیا رشد قیمت طلا ادامه خواهد داشت؟

اوا مانتی (Ewa Manthey) استراتژیست کالا در بانک هلندی ING در توضیح روند صعودی طلا گفت که چشم انداز نرخ بهره آمریکا محرک اصلی طلا است. نرخ بهره پایین‌تر معمولا برای طلا سازنده است چرا که طلا هیچ سود ماهانه یا مستقیمی به همراه ندارد. مانتی افزود که ترس از تشدید درگیری‌ها در منطقه خاورمیانه نیز به افزایش قیمت طلا کمک کرد. اگرچه با اعلام آتش‌بس موقت، به نظر می‌رسد خطر گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه حداقل در حال حاضر، مهار شده است اما این موضوع همچنان روی قیمت طلا تاثیرگذار است و فشار خرید را تقویت می‌کند.

افزایش علاقه سرمایه‌گذاران باعث شد که قیمت این فلز گران‌بها از زمان رسیدن به پایین‌ترین سطح هفت ماهه در ابتدای اکتبر (مهر)، بیش از ۱۰ درصد رشد کند و حدودا ۳ درصد پایین‌تر از اوج تاریخی خود در آگوست ۲۰۲۰ (مرداد ۱۳۹۹) قرار بگیرد. تحلیلگران می‌گویند که طلا می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود یعنی چیزی در حدود ۲۰۷۵ دلار در هر انس برسد. این اوج در آگوست ۲۰۲۰ (مرداد ۱۳۹۹) زمانی رخ داد که همه‌گیری ویروس کرونا بر دلار تاثیر گذاشت و سرمایه‌گذاران به طلا پناه آوردند. پیش‌بینی‌ها به ما می‌گویند که طلا در سال ۲۰۲۴ نیز در بالاترین حد خود باقی خواهد ماند و به طور متوسط در حدود ۲۱۰۰ دلار معامله خواهد شد که این از رکورد قبلی نیز بالاتر است.

براساس گزارش شورای جهانی طلا، گروه‌های صنعتی و بانک‌های مرکزی همچنان به خرید طلا ادامه می‌دهند و باعث افزایش تقاضا شده‌اند. در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۱۳۶ تن طلا و تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ بیش از ۸۰۰ تن طلا توسط این گروه‌ها خریداری شده اشت. بانک مرکزی چین امسال با ۱۸۱ تن، لهستان با ۵۷ تن و ترکیه با ۳۹ تن در خرید طلا پیشتاز بوده‌اند. تحلیلگران می‌گویند که این به حمایت از قیمت طلا در زمانی که بازده اوراق قرضه در اوایل سال جاری افزایش یافت، بسیار کمک کرد.

این فلز گران‌بها در سال ۲۰۲۳ به طور قابل توجهی نسبت به بسیاری شرکت‌ها بازدهی بهتری داشته است. شاخص NYSE Arca Gold Miners که ترکیبی از گروه‌های سرمایه‌گذاری کوچک و بزرگ را در سراسر صنعت دنبال می‌کند، از ابتدای سال جاری تنها ۱ درصد رشد داشته است. معادن طلا در سال جاری تلاش کرده‌اند تا از هزینه‌های نیروی کار، سوخت و مواد جلوگیری کنند اما آن‌ها با هزینه‌های استقراض بالاتر نیز مواجه هستند.

رشد قیمت نقره سریع‌تر از طلا بوده است

قیمت نقره در روزهای اخیر حتی سریع‌تر از طلا افزایش یافته است. راس نورمن (Ross Norman) مدیر اجرایی Metals Daily، درباره رشد قیمت نقره توضیح داد که انتظارات درباره کاهش نرخ بهره دلیل اصلی این افزایش قیمت بوده اما رشد سریع‌تر نقره نسبت به طلا یک پدیده نادر است. قیمت نقره اکنون در حدود ۲۴.۶۱ قرار دارد. تحلیلگران معتقدند که نقره نیز پا به پای طلا به رشد خود ادامه خواهد داد. 

ناظران انتظار دارند که تقاضا برای خرید طلا تا پایان سال همچنان بالا باقی بماند. این یک فصل فوق‌العاده برای طلا است. ما فصل عروسی‌ها در هند، کریسمس و سال نو چینی را در پیش داریم و شاید این رویدادها نیز فشار خرید را تقویت کنند.

    <div class="box warning  " style="width:100٪">
        <div class="box-inner-block">
            <span class="fa tie-shortcode-boxicon"></span>این مطلب براساس منابع رسانه‌ای و دیدگاه کارشناسان بازار نوشته شده و به منزله مشاوره‌ی مالی نیست. والکس هیچگونه تصمیم مالی مبتنی بر این محتوا را تایید نمی‌کند. لازم است پیش از هر سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل انجام دهید و از مشاوران مالی متخصص و مورد اعتماد کمک بگیرید. 
        </div>
    </div>

نوشته طلا به بالاترین حد خود در شش ماه گذشته رسید؛ رشد قیمت طلا ادامه خواهد داشت؟ اولین بار در والکس. پدیدار شد.


#طلا #به #بالاترین #حد #خود #در #شش #ماه #گذشته #رسید #رشد #قیمت #طلا #ادامه #خواهد #داشت

Banner Content
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Related Article

0 Comments

Leave a Reply